lørdag 10. desember 2011

Innlägg i debatten från Gud?


Ville Gud sagt detta?

Att bete sig som en kristen- vad betyr det? 

Jag hade gårdagens inlägg i tankarna då jag slog upp Bibeln, och detta var det jag slog upp. Om Gud skulle ha skrivit ett inlägg i den debatten, kanske ville Han ha påminna om detta? Jag tyckte i alla fall det var ett ord som passade: 
Bete dig som en kristen

Låt kärleken vara utan hykleri. Avsky det som är ont Håll fast vid det som är gott.
Visa varandra tillgivenhet och broderlig kärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning.
Slappna inte i er iver, håll er brinnande i anden. Tjäna Herren.
Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen.
Hjälp Guds heliga med vad de behöver, vinnlägg er om gästfrihet.
Välsigna dem som förföljer er, välsigna dem och förbanna dem inte.
Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter.
Bemöt alla lika och håll er inte för goda att umgås med dem som är ringa. Var inte självkloka.
Löna ingen ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor.
Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er.
Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång.
Ty det står skrivet:

”Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren.
Men är din fiende hungrig, ge honom att äta; är han törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud. ”

Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.

                                                       Detta står i Romarbrevet 12: 9-21


Jag tror vi tåler att ta det en gång till:








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar