torsdag 27. desember 2012

Tips inför fastan





Fysiska förberedningar för en fasta som sträcker över mer än två dagar
Förbered din kropp genom att äta t.ex. färsk frukt och råa grönsaker, frukt-eller grönsaksjuice, havregryn, etc dagar i förväg
Ät mindre måltider några dagar före fastan
• Undvik fettrik och sockerhaltiga livsmedel före fastan

En Daniel fasta, med grönsaker och vatten, är bra för dem som bär en tung arbetsbörda
En frukt / grönsaksjuice fasta,fasta men ändå ger tillräckligt med energi för att fungera
En bara vatten fasta bör inte göras utan stark medicinsk övervakning.
Om man har någon sjukdom eller brukar mediciner, skall man konferera med läkare innan någon form av fasta.

Undgå koffein, sukker, sötningstillsatser och soja.

Genombrott kommer ofta EFTER fastan, inte under fastan.


Komma närmare Gud
Den som fastar mest bara för att gå ned i vikt, eller av hälsoskäl, får uppleva det positiva att kroppen går igenom en reningsprocess under fastan.
Men den kristne vill uppleva ännu mer: Man fastar för att komma närmare Gud, få ett bättre andligt liv och
man ber om detta.
När man avhåller sig från mat för att söka Herrens ansikte är det också viktigt att försöka bryta dåliga vanor.  Man kan be Gud om kraft att bryta dåliga vanor: Alkoholmissbruk, drogmissbruk, hjärtats hårdhet, m.m.
Ge inte upp om du inte får till precis som du önskar. Gud ser till ditt hjärta, och genombrott kan komma efter fastan.

Större kraft i bönerna
Med fastan visar man inför Gud sin uppriktiga vilja att komma närmare Gud och bli en bättre bedjare.
Vi kan uppleva större k
raft i våra böner då vi fastar.
Jesus
sa: "Detta slag kan icke drivas ut genom något annat än bön och fasta." Mark. 9:29

Man ber att man bättre skall uppleva Herrens tilltal under fastan. Vanligen upptäcker man sådant hos sig själv som utgör hinder för gudsgemenskap, som man
tidigare inte lagt märke till.
Det händer att man fastar och ber för att komma närmare Gud och få mer kraft i sina befrielseböner för människor.
Man kan under fastan be om allt möjligt. Det behagar Gud när vi fastar för att nå fram med våra böner till hjälp för vår nästa, det kan t.ex. gälla sj
ukdom eller vara andra problem.
Inför viktiga beslut i församlingen så händer det ibland att man ber och fastar.

Avbryt fastan med försiktighet
En längre tids fasta får inte brytas abrupt med ett stort må
l mat. Man skall sakta trappa upp intaget av mat.

Efter genomgången fasta upplever man vanligen bönens ande i större utsträckning och det är inte ovanligt att bönesvar som tidigare dröjt börjar komma.

Vi fastar inte för att bli sedda av människor, utan vi fastar i det fördolda.

Jesus:
När ni fastar, se inte så dystra ut som hycklarna. De vanställer sina ansikten för att visa människor att de fastar. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. Nej, när du fastar, smörj ditt huvud och tvätta ditt ansikte, så att människor inte ser att du fastar, utan endast din Fader som är i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.
Matteus 6:16-18  
Men för att få mer uppmärksamhet omkring fasta för att uppmuntra till att fasta regelbundet, är det viktigt att vi talar om det också. Det är Bibliskt att fasta, och Jesus sa när ni fastar.. inte om ni fastar.

”När ni fastar… Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.”           (Matt 6: 17-18)


Fasta är en invitation från Gud, därför att Han önskar att vi skall längta efter mer av Honom. Det är ett redskap vi har för att komma närmre Gud, och Gud älskar att du vill komma närmre Honom.
Man kan fasta mat, godisen, sexualitet eller tv och nyheter – att bara lyssna in Gud en period kan vara mäktig.
Fasta är en paradox, vid att det som stimulerar oss och ger oss en illusion av styrka tas bort för ett tag. Men samtidigt som vi upplever svaghet i det fysiska, så upplever vi oss mer levande i anden, och att vi är styrkt i vår ande.
Fasta är att överlåta sig till nåden, vi får styrka att fasta från Gud, inte genom vår egen styrka.
Fasta är att ödmjuka sig inför Gud, något som kanske låter negativt i vårt samhälle, men som inte är det. När vi är lydiga och håller Hans lagar, så kommer Hans kraft in i våra liv. Hans lagar är inte förbud, men skydd för oss.
Fasta är tillbedjan, det är bara människor som inser att de behöver mer av God som fastar, och Gud tar emot detta som tillbedjan, och Han älskar det.
Så förmanar jag nu er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud - er andliga gudstjänst. Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom.                                                                                                                                                  Rom 12: 1-2
Kom med och söka Guds hjärta i fasta! :))
Ta gärna kontakt eller kommentera!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar